budak tekun membaca
..you took my heart away..
even heart has boundaries
..<3 <3 <3 my lungly luply lovely lover <3 <3 <3..

kita hanya merancang
Wednesday, December 19, 2012 | 12/19/2012 01:01:00 AM | 0 Babbling Minds
assalamualaikum

tepat aq mula menaip entry ini adalah pada jam 12.00 am 19 dec 2012 . bermakna bermulalah hari baru seminit yang lalu meninggalkan detik 11.59 pm 18 dec 2012 . tapi aq tidak tahu masa aq akan publish entry ini . perhaps 30 minit lagi , perhaps 40 minit lagi or perhaps 1 jam lagi .
 kita hanya merancang , Allah yg menentukan , dan Allah sebaik baik perancang .


bila aq menyentuh bab ini.. ingin sekali aq paparkan satu printscreen . printscreen ini aq snap daripada status profile  rakan baikku di HOME fb , cty . yakni rakan sekelasku .


*************************************

entah mengapa aq mulakan entry kali ini dengan tarikh . masuk hari ini sudah 7 hari minggu peperiksaanku berlalu .  rasa sungguh lama sekali . mata aq mula berkerdip pada kalendar menandakan seolah olah tidak percaya bahawa masa yang berlalu sekian lama yang aq maksudkan itu adalah hanya 7 hari . barangkali , aq berasakan bahawa hari hari yang berlalu ini bagaikan sudah mencecah hampir 2 minggu . 

sejujurnya aq katakan... aq rindu saat saat ketika exam week . suasana tika itu agak ada bezanya dengan sekarang . jika dahulu , seusai bangun daripada tidur , mata aq akan berfokus pada buku buku rujukan yang berada tinggi menggunung di atas meja study di sebelah katilku itu untuk aq meminjam ilmu daripada Allah S.W.T . waktu itu sungguh busy , entah mengapa aq rindu saat kesibukan itu .  tetapi kini , suasana sudah berubah , namun untuk seketika   . kini , aq tidak lagi berfokus pada buku buku pelajaran tersebut , tetapi aq beralih kepada buku yang laen yakni novel . ya , novel . novel yang sudah lama tersusun kemas di almari buku sejak setengah tahun yang lalu itu tidak ku baca lagi teksnya . bagi pandangan aq , sebenarnya daripada novel itu banyak pengajaran yang bole memotivasikan diri kita , terpulang pada penilai dan pembacanya untuk menilai sesuatu hal tersebut . mungkin dari segi yang sambil lewa ataupun ikhlas dan serius . 

antara banyak perkara yang dapat aq pelajari ialah mengenai satu analogi ini :
hidup ini umpama benang . benang tidak akn lurus begitu sahaja . pasty ad masanya ia bersimpul . dan sekiranya benang itu bersimpul , kita ada dua pilihan , leraikan ataupun gunting . tatapi , benang hidup kita terlalu indah untuk dipersia siakan . oleh itu , kite perlu buka simpulan itu . 

dan.. bagaimana caranya seandainya kita mahu meleraikn benang tersimpul yang berpuluh puluh kali tersimpul tu ? dlm hal ni , kita perlu faham.. yg pling utama bukan caranya.. tetapi kesabaran . caranya itu bole dtg dlm pelbagai bentuk , dan bila bila masa , tetapi sehingga semua itu dtg , kita perlu bersabar . 
hmm..
tetapi antara perkara yang membezakannya adalah semangat . dulu , akan ad semangat yg terus menerus memberi harapan yang tinggi tetapi tidak lagi sekarang . ya , aq akui , masing masing mempunyai tugas yang perlu dilaksanakan .

ya Allah.. kuatkan lah hamba-Mu ini Ya Allah.. :'(

***********************


NOTE: Sebaik mana pun perancangan seseorang, namun perancangan Allah jualah yang lebih baik dan terbaik pada setiap keadaan dan waktu. Apa yang pasti, setiap perancangan dan ketentuanNya itu pastilah yang terindah walaupun di mata kasar seorang manusia, seribu manikam menikam sukmanya.



Older Post | Newer Post
The Webmaster

Mira Salleh


Ada nama yang baik...tapi tak punya sikap seindah nama yang baik...tak pernah berbahagia dengan kenyataan itu...terus belajar dengan kehidupan...ada waktu DIA memberi , maka akan ada waktu diambil-Nya kembali...being thankful for everyone who supports her to be a better person in life...sharing her precious moments and thoughts...her life is greatly colored by family and friends...a blog as a token of appreciation for everyone who lives in her world..

Navigations

Entries About Links

Tagboard



Powered by ShoutJax